Magazín LEEMONADA

BĚHÁNÍ LETÍ!

BĚHÁNÍ LETÍ!

Mladí i staří, jednotlivci, přátelé či páry... Krajinou si to supí stále více běžců, kterým nejde o překonání časového rekordu ani medaile. Zato si za běhu klidně popovídají mezi sebou. Světový trend jménem jogging - nezávodní, kondiční běhání - si nachází víc a víc příznivců také u nás.

PROČ BĚHÁME? UDĚLÁME NĚCO PRO SVÉ ZDRAVÍ, UDRŽÍME SE V KONDICI, POKOCHÁME SE PŘÍRODOU A ZLEPŠÍME SI NÁLADU!

Udělat něco pro své zdraví, udržet se v kondici, shodit přebytečná kila, pokochat se přírodou a zlepšit si náladu. To všechno jsou pohnutky amatérských sportovců pěstujících jogging. Nemusejí platit za posilovnu, stačí se sebrat a vyběhnout ven.

Obliba běhání se vrací, v posledních letech běžců výrazně přibylo! Hlavně mezi příslušníky střední a starší generace. Situace připomíná 80. léta, kdy regiony zažívaly běžecký boom. Amatérští běžci tehdy měli svou „ligu“, v jejímž rámci
si hlásili a poměřovali zaběhnuté časy. I amatér si totiž čas od času přece rád zasoutěží!

BĚH PRO VŠECHNY. PRO VŠECHNY?

Běhání je přirozené a ze zdravotního hlediska vhodné téměř pro každého. Samozřejmě, nic se nesmí přehánět! Vrhnout se zčistajasna na běhání dlouhých tras bez průpravy, protažení svalů před začátkem běhu a bez dobré běžecké techniky a bot se nemusí vyplatit. Hrozila by zranění, křeče… Pokud s sebou někdo vláčí třicet kilogramů tuku navíc, asi udělá lépe, když začne svižnými procházkami či plaváním a jízdou na kole, které méně zatěžují klouby. Potom lze nároky postupně zvyšovat. Jak na to poradí trenér či nejrůznější weby o běhání, například www.behame.cz nebo www.behej.com.

Také je dobré mít na paměti, že při běhu zůstávají některé svalové skupiny stranou. „Pokud byste jen běhali a nedělali žádný jiný sport, budou vám zahálet například zádové svaly. Běhání je dobré doplnit třeba jógou nebo taiči, aby se zpevnilo celé tělo,“ říká ostravský trenér fitness Dušan Koláček. Upozorňuje na skutečnost,
že při rychlejším běhu tělo funguje spíše ve vyšších úrovních aerobního pásma
až na hranici pásma anaerobního, v němž se už nespalují tuky a ve svalech vzniká kyselina mléčná. „Je vhodné hlídat si při tělesné aktivitě tepovou frekvenci a snažit se, aby byla spíše nižší,“ radí trenér Koláček. Výhodou běhání je podle něj to,
že jej lze provozovat téměř v každém věku. Rodiče mohou své děti zapojit
asi tak od osmi let věku.

ODDÁLÍ STÁŘÍ A ZAHÁNÍ CHOROBY

Lékaři stále upozorňují na rizika pohodlného stylu života s nedostatkem pohybu, zato s nadbytkem potravy. Výsledkem je, že obrovská část české populace trpí obezitou či nadváhou, má vysoký krevní tlak, i u mladších ročníků se rozvíjí „stařecká cukrovka“ – diabetes 2. typu. „To, jestli cvičíme a jíme zdravě, určí,
zda dostaneme diabetes 2. typu ve čtyřiceti nebo až v osmdesáti letech,“ varuje prezident Diabetické asociace ČR profesor Milan Kvapil. Lékaři-diabetologové
proto loni v dubnu uspořádali první Běh proti diabetu v Luhačovicích. Na letošní druhý ročník krásným lázeňským městem opět zvou zkušené i začínající běžce. Informace budou v předstihu dostupné na webu www.behprotidiabetu.cz.

další články z rubriky Sport a zdraví:

BĚHÁNÍ LETÍ!

Mladí i staří, jednotlivci, přátelé či páry... Krajinou si to supí stále více běžců, kterým nejde o překonání časového rekordu ani medaile. Zato si za běhu klidně popovídají mezi sebou. Světový trend jménem jogging - nezávodní, kondiční běhání - si nachází víc a víc příznivců také u nás.