Magazín LEEMONADA

FUTURETRO

FUTURETRO

Retro - co je retro? Definice říká, že je to zastaralý nebo až archaický styl (potažmo trend, móda, zvyk), který se vrátil a stal znovu normou.

Retro je v kurzu, některé epochy minulým pohrdaly, nejraději by vše staršího data spálily a ve jménu pokroku nahradily současným. Ale dnešní člověk je často zahlcený záplavou vlivů, možností a informací. Hledá pak odpočinutí v něčem důvěryhodném, oble elegentním, s patinou časů, kdy byl svět menší, pomalejší
a jednodušší.

Tohle samozřejmě neplatí o všech, ani zdaleka! Těch, kdo hltají technické
novinky a pro své bydlení, auto, oblečení i spotřebiče žádají moderní design,
bude asi celkově víc. Tvoří se však tábory, subkultury s velmi různorodým vkusem. Nakonec je snad nejpřiléhavější charakteristikou doby to, že docela nepřevládá žádný styl, různé směry existují vedle sebe. A styly s předponou retro- se úspěšně drží mezi nimi a dokonce sílí.

KDE VŠUDE RETRO VYSTRKUJE RŮŽKY

Dnes se výraz retro často používá ve vztahu ke znovuoprašovaným prvkům
módy a designu 50. či 60. let. Také třeba k období let dvacátých až čtyřicátých – to hodně platí o námětech fi lmů, a sedí též na celé sály vyprodávající hudbu Ondřeje Havelky a jeho bigbandu. Lolitky nosí šaty jak vystřižené z éry parních strojů. Hudba napsaná v 16. století v novém miléniu zní mnohem častěji,
než ve století osmnáctém. Bytelný nábytek z těžkého dřeva je luxus,
i když celkem nedávno všichni chtěli plast a obytnou stěnu z dřevotřísky.

Také by se dalo říci, že opravdu velký smysl pro retro projevili voliči v posledních krajských volbách. Ale to je politika, ta do Leemonády nepatří…

Oblastí, ve které se retru zvlášť daří, jsou hračky a hry. Každý je nejvíc potřeboval
v dětství, na začátku života, a tak se mnozí dožijí toho, že jejich oblíbená hračka se stane kultovním fenoménem. Vzpomeňte na ruské digitální „elektronky“ Jen počkej zajíci nebo Tajemství moře s hrozivou chobotnicí – kdo z dnešních třicátníků by si na nich nezahrál? Až v půlce listopadu 2012 skončila na zámku v Telči výstava Hračky nestárnou, na níž byly k vidění modely ze stavebnice Merkur, stará plechová autíčka, mrkací panenky, dřevěné stavebnice… Organizátoři výstavu kvůli trvajícímu zájmu opakovaně prodlužovali. Jeden pražský herní klub zase pořádá „retrohraní“, na němž se znovu objevují hry jako Maršál a špion, Lovci pokladů, Fantom staré Prahy či Dostihy a sázky. S dnešními stolními hrami už se nemohou měřit. Ale ta nostalgie…

JINÝ KRAJ, JINÝ MRAV

Někde retro kvete víc, někde méně. Vyhlášenými „žrouty“ minulých dob jsou východní Němci. Ačkoliv dodnes dohánějí západ země, který neudělal zkušenost
s vládou komunistické strany, po všem „socialistickém“, ve velkých měřítkách zašedlém a v plastových drobnůstkách křiklavě barevném se jim stýská. Ta vášeň dostala název „Ostalgie“ (der Osten – německy východ). Ať žije trabant, ať kouří!
V lednu roku 2009 proběhla německým tiskem zpráva, že architekt Mark Aretz objevil v lipské Crottendorferstrasse byt, který jeho nájemník zamkl a opustil
na konci osmdesátých let. Kalendář z roku 1988 nalistovaný na srpen, v kuchyni plastové nádobí a kredenc plná dvacet let starých pochoutek takových značek,
o nichž děti nikdy neslyšely. Východní Němci jásali nad touto časovou konzervou jako nad objeveným pokladem.

Naproti tomu, Japonci nebo Číňané, starodávné národy s ohromující historií,
jsou přímo posedlé modernizací. Kdo si nepospíší a nepodívá se do Číny během několika let, možná ze starších památek už nic neuvidí. Snad jen tu Velkou zeď Číňané nezbourají. Japonci zase o své středověké hrady pečují tak, že je rozeberou a přesně podle původní podoby postaví znovu – ze železa a betonu.

Ale pozor. Co je dnes retro, bylo kdysi originálním trendem a co je trend, může zítra být zase retrem. Zajímavé a trvanlivé věci proto nevyhazujte, užívejte, opatrujte a opravujte! Možná jednou váš chytrý telefon, automobil či kabelku potomci prodají s pohádkovým ziskem v aukci pro nadšence do „desátých let“ 21. století.

Starci věří, že zlatý věk už byl (a obvykle míní, že to byla doba JEJICH MLÁDÍ).
My mladší – budeme to moci jednou říct o naší době? Musíme se snažit,
abychom mohli. Každý ať přispěje po svém.

další články z rubriky Na téma:

KONEČNÝ DŮKAZ  

KONEČNÝ DŮKAZ

Muži a ženy jsou různé živočišné druhy!

KOHOUTEK NEBO SLEPIČKA?  

KOHOUTEK NEBO SLEPIČKA?

Žijeme v době, v níž každý z našich kroků a výběrů je ovlivněn i podvědomým vnímáním reklamy.